Met Scarlet webmail kun je je e-mails op elk device en in elk e-mailprogramma afhandelen. Hier vind je uitleg over hoe je de Scarlet portal voor je devices en apps moet instellen op pop3, IMAP, smtp, iPad, iPhone, Android, Windows, iOS en Max OS X. Je kunt achtereenvolgens zien hoe je Scarlet moet configureren op de computer, en hoe je de mail instellingen kunt aanpassen. Er is uitgebreide aandacht voor het configureren van Microsoft Outlook voor Scarlet mail.
Inhoudsopgave
Als je naar een specifiek onderwerp op zoek bent kun je rechtstreeks naar het antwoord op jouw vraag navigeren door één van de volgende links te gebruiken:
- Inloggen op Scarlet webmail
- Wachtwoord vergeten?
- Outlook instellen voor Scarlet mail
- Inloggen op de Mijn Scarlet-portal
- Wachtwoord aanmaken voor de Scarlet-portal
- Veel gestelde vragen
- Scarlet heeft tal van andere diensten
Scarlet webmail
Hierboven is uitgebreid beschreven hoe je Outlook moet instellen voor een optimaal gebruik van Scarlet Mail. Maar het is niet per se nodig om een e-mailprogramma te hebben om je e-mail te kunnen gebruiken. Dat kan ook via Scarlet webmail. Dat is een online dienst waarmee je een browser en een internetverbinding volstaan om gebruik te maken van je e-mail. Dat is heel handig, want daarmee kun je overal ter wereld bij je e-mails. Je hebt niet eens een eigen device nodig. Het lezen, maken en versturen van e-mails via Scarlet webmail is zeer gebruiksvriendelijk en net zo gemakkelijk in gebruik als Outlook. Je berichten zijn bovendien veilig op de servers van Scarlet.
Scarlet webmail
Het kan gebeuren dat je je wachtwoord bent vergeten of kwijt geraakt. Wat nu? Geen nood, het is mogelijk om het wachtwoord te resetten en wel dat gaat als volgt.
Outlook instellen voor Scarlet mail
Scarlet mail werkt uitstekend samen met Microsoft Outlook. Maar om optimaal te profiteren van alle mogelijkheden moet je Outlook eerst goed instellen. Dat laten we je in zeven stappen zien. Houd de gebruiksnaam en het wachtwoord dat je van Scarlet mail hebt gekregen bij de hand:
- Stap 1. Zet je computer aan en start Outlook. Open het tabblad ‘Bestand’, selecteer de categorie ‘Informatie’ en klik op ‘Accountinstellingen’.
- Stap 2. Selecteer op ‘Nieuw’ het tabblad ‘E-mail’.
- Stap 3. Schakel ‘Serverinstellingen’ in en klik op de button ‘Volgende’.
- Stap 4. Selecteer ‘Internet e-mailadressen’. Klik dan op ‘Volgende’ en vul bij de gebruikersgegevens het volgende in:
Uw naam – dit is de naam die je wilt dat degenen aan wie je een e-mail stuurt te zien krijgen.
E-mailadres – je volledige e-mailadres. - Stap 5. Bij ‘Type Account’ zet je een vinkje bij IMAP of bij pop3. Aangeraden wordt om hier te kiezen voor IMAP. Afhankelijk van wat je hebt aangevinkt vul je daarna het volgende in:
Server voor inkomende e-mail (IMAP): imap.scarlet.be Poort: 993 (SSL ingeschakeld)
Server voor inkomende e-mail (POP3): pop.scarlet.be Poort: 995 (SSL ingeschakeld)
Server voor uitgaande e-mail (SMTP): smtp.scarlet.be Poort: 465 (SSL ingeschakeld, en ‘mijn server vereist authenticatie’ inschakelen). - Stap 6. Onder de aanmeldingsgegevens vul je het volgende in:
E-mail: je e-mailadres - Stap 7. Je kunt hier testen of de instellingen correct zijn. Klik op ‘accountinstellingen testen’. Als dit succesvol is klik je op ‘Volgende’ en daarna op ‘Voltooien’.
Wachtwoord: het wachtwoord dat bij je e-mailadres hoort
Inloggen op de Mijn Scarlet-portal
In de portal van Mijn Scarlet kun je zelf instellingen wijzigen, facturen bekijken, adresgegevens aanpassen, de wijze waarop je betaalt wijzigen, en dergelijke. De portal van Scarlet is in drie talen te benaderen: met MyScarlet, MijnScarlet en MonScarlet. Zodra je de portal benadert wordt automatisch de juiste taal gekozen. Hierna wordt uitgelegd hoe je de bij de Scarlet-portal kunt inloggen. Daarvoor heb je een wachtwoord nodig en dat moet je de eerste keer dat je probeert in te loggen aanmaken. Hoe dit moet staat uitgelegd bij ‘Een wachtwoord aanmaken voor de Scarlet-portal’.
Het inloggen bij MijnScarlet gebeurt in vier stappen:
Stap 1. Ga naar https://www.scarlet.be/nl/klantenzone/#MyScarlet of naar https://www.scarlet.be/customercare/logon.do?language=nl
Stap 2. Vul de gebruikersnaam in die je hebt aangemaakt
Stap 3. Vul het wachtwoord in dat je hebt aangemaakt
Stap 4. Bevestig je invoer door op het groene pijltje te klikken of door op de rode OK-button te drukken. Je bent nu ingelogd op de Scarlet-portal.
Wachtwoord aanmaken voor de Scarlet-portal
Als je gebruik wilt maken van de Scarlet-portal moet je inloggen. Daarvoor is een wachtwoord vereist, dat je eerst zelf moet aanmaken. Houd de volgende gegevens bij de hand: klantnummer, gebruikersnaam, voornaam en familienaam. Deze gegevens zijn te vinden op een factuur van Scarlet en in de bevestigingsbrief van je bestelling.
Het aanmaken van een wachtwoord gaat in zeven stappen:
Stap 1. Zet je computer aan en ga met een browser naar https://www.scarlet.be/accountrecovery/initialize-password.xhtml?lang=nl
Stap 2. Vul je klantnummer in.
Stap 3. Voer je ‘mijnscarlet-gebruikersnaam’ in, die je van Scarlet hebt gekregen.
Stap 4. Vul je voornaam in.
Stap 5. Vul je achternaam of familienaam in.
Stap 6. Druk op ‘Volgende’.
Stap 7. Je komt nu op een pagina terecht waar je je wachtwoord kunt kiezen.
Veel gestelde vragen
Op deze pagina kun je vinden hoe je de belangrijkste instellingen van Scarlet mail op de juiste manier kunt invoeren. Daarmee heb je toegang tot de basisfuncties van Scarlet Mail en tot de MijnScarlet portal. Maar er zijn nog talloze andere vragen waar je wellicht een antwoord op zoekt. Dat kunnen antwoorden op technische vragen zijn, maar ook op hele praktische vragen. Zoals hoe groot een bijlage bij een e-mail mag zijn en hoeveel ruimte een e-mailbox heeft. Er worden uiteraard ook vragen beantwoord over de webmail functionaliteit. Zoals, hoe je die kunt gebruiken en met welke browsers je het beste kunt werken.
Scarlet heeft tal van andere diensten
Naast e-mail biedt Scarlet tal van andere diensten aan, zoals telefonie, internettoegang en digitale televisie. Scarlet is zich er terdege van bewust dat er bij het aanbieden van digitale diensten veel praktische problemen kunnen ontstaan. Het verlies van gebruikersnaam en wachtwoord is al besproken. Maar wat doe je als de computer met je emailprogramma defect raakt, of als je de link naar de webmail kwijt bent geraakt. Voor die situaties kun je altijd terecht op de webportal van Scarlet en zijn alle diensten te bereiken.