Als u klant wordt van Telenet ontvangt u ook een webmail account. Met de webmail van Telenet kunt u online uw e-mail lezen en nieuwe e-mails aanmaken, zonder dat u hier een e-mailprogramma voor nodig heeft. Zo kunt u overal ter wereld via uw telefoon, PC, iPad of laptop uw e-mail lezen door enkel gebruik te maken van een internetverbinding via een webbrowser.
Inhoudsopgave
- Inloggen op je Telenet webmail account
- Waarom zou je Telenet webmail gebruiken?
- De belangrijkste functies en eigenschappen
- Hoe log je in op Mijn Telenet webmail?
- Hoe voeg je een externe e-mailadres toe?
- Hoe een back-up maken van je mails
- Gebruik deze instellingen om een Gmail account toe te voegen
- FAQ: Antwoorden op veelgestelde vragen
Hoe en waar inloggen op Telenet webmail
Met behulp van uw e-mailadres en bijbehorend wachtwoord kunt u inloggen op uw Telenet mail account. Open uw browser en type de volgende url in: https://login.prd.telenet.be/openid/login of klik op deze link.
Voordelen webmail Telenet
Zoals gezegd is de webmail van Telenet geheel gratis om te gebruiken als u een abonnement afsluit. U heeft hiermee altijd toegang tot uw e-mailbox. Als u bijvoorbeeld op de computer van een kennis zit kunt u makkelijk inloggen via webmail.telenet.be en zoals u kunt zien is dit gewoon een internetwebsite waar geen e-mailprogramma als Outlook, Thunderbird of Apple Mail voor nodig is. Daarbij kunt u offline werken met de ‘Offline modus’. In deze modus is het mogelijk om te werken zonder dat u een internetverbinding heeft. Al uw gegevens zullen veilig op de server van deze provider staan, dus ook al gebeurt er iets met uw telefoon, pc of tablet, dan gaan de gegevens niet verloren en dit is een groot voordeel.
Functies Telenet webmail
De Telenet webmail beschikt over een aantal functies en eigenschappen die ervoor zorgen dat het een erg makkelijk e-mail in gebruik is:
Leesbevestiging: De webmail beschikt over leesbevestiging. Het is in veel gevallen fijn om te weten als iemand een e-mail gelezen heeft en u kunt dan vragen of degene een leesbevestiging wilt sturen op het moment dat de e-mail gelezen is.
Zoeken: Met de uitgebreide zoekfunctie kunt u makkelijk e-mails terugzoeken die in de grote hoop verdwenen zijn.
Tegenwoordig worden er veel bijlages meegestuurd met e-mails en met de handige drag- en dropfunctie kunt u op een eenvoudige manier bijlages toevoegen aan de e-mail. Hiermee kunt u weer wat tijd besparen. Waar niemand op zit te wachten zijn spam e-mails.
Spam filteren: Gelukkig zit er bij de webmail van Telenet een goede spamfilter die ervoor zorgt dat er geen ongewenste e-mail meer in uw inbox terecht komt.
Offline werken: Zoals hierboven vermeld zit er een Offline modus op waarmee u ook offline kunt werken.
Voldoende schijfruimte: Als laatste willen we als voordeel noemen dat het ook goed is om te vermelden dat de webmail een opslagcapaciteit van 5GB heeft. Hier kunt u dus voldoende e-mails in bewaren en versturen, mocht dat niet het geval zijn lees dan verder op e-mailbox opschonen.
Mijn Telenet webmail login
Als u zichzelf aanmeldt als klant, dan ontvangt u een aantal gegevens van de provider. Dit zijn uw telefoongegevens, WiFi wachtwoord, maar hier zit ook uw Telenet webmail login gegevens bij. Dit is een gebruikersnaam en een wachtwoord. Met deze gegevens kunt u gemakkelijk inloggen via mail.telenet.be. Na het inloggen komt u in de beveiligde omgeving van uw e-mail. U doet er verstandig aan om het wachtwoord dat u gekregen heeft direct te wijzigen. Dit gaat heel gemakkelijk bij de instellingen binnen uw e-mail. Vaak heeft u hetzelfde wachtwoord voor het inloggen bij e-mail of andere accounts en nu kunt u hetzelfde wachtwoord instellen, zodat u deze niet vergeet.
Externe e-mails toevoegen aan de Telenet webmail
In de Telenet webmail heeft u ook de mogelijkheid om externe e-mailaccounts toe te voegen aan uw webmail account. Zo worden al uw e-mails in uw webmail verzameld en zult u dus alle e-mails in één e-mailbox ontvangen in plaats van de verschillende e-mailboxen. Dit gaat als volgt:
- Ga naar instellingen
- Klik op accounts
- Klik op Externe accounts toevoegen
Nu wordt er een extern account toegevoegd aan de lijst. Vervolgens zult u dit e-mailaccount in moeten stellen.
- Ga naar instellingen
- E-mailadres invullen van het externe account
- Accountnaam invullen
- Accountinstellingen invullen: accounttype (POP of IMAP), gebruikersnaam, wachtwoord, e-mailserver
- Geavanceerde instellingen invullen. Bijvoorbeeld gebruik je een beveiligde verbinding? Vink dan het veld SSL aan
Alle gegevens die ingevuld moeten worden zullen beschikbaar voor u moeten zijn. Als laatste moet u nog instellen of u de e-mails in uw inbox wilt laten komen of hier een nieuwe map voor aan te maken. Dit doet u bij het kopje ‘Download berichten naar’. Zo simpel is het om een externe e-mailbox te koppelen aan uw Telenet webmail. Druk als laatste nog op ‘Opslaan’ (links bovenaan), zodat de gegevens niet verloren gaan.
Hoe maak je een back-up van al je e-mails?
We staan er niet te vaak bij stil, maar wat als je computer crasht of je van provider wilt veranderen, wat gebeurt er dan met je e-mails? Je provider is niet verplicht om jouw e-mails onbeperkt te bewaren. Maak daarom regelmatig een back-up van je mails, want voorkomen is beter dan genezen! Maar hoe maak je nu een back-up van je mails? Dat leggen we je hieronder uit:
-
- Klik bovenaan de pagina op “Instellingen”
- Klik links op het scherm op “importeren/exporteren”
- Kies “exporteren”
Er wordt een back-up gemaakt van je Telenet mail. Dit bestand heeft de extensie .tgz, wat betekent dat deze is gecomprimeerd (samengedrukt) om schijfruimte te besparen en het downloaden te versnellen. Bewaar deze backup ook op een USB stick of ander medium, zodat je bij een computercrash nog een extra kopie hebt.
Gmail adres toevoegen
In de alinea Externe e-mailadressen toevoegen werd in het algemeen uitgelegd hoe je een e-mailadres toevoegt aan Telenet webmail. We gaan nu een specifiek voorbeeld geven en wel met Gmail. Volg de stappen uit de hiervoor genoemde alinea en gebruik onderstaande gegevens om Gmail aan Telenet webmail toe te voegen:
-
-
- Gebuik als Accounttype: IMAP
- Bij Gebruikersnaam: vul uw Gmailadres (…@gmail.com) in
- E-mailserver: imap.gmail.com
- U gebruikt IMAP, vink dus de Wijzig POP poort aan
- Bij Poort: 993 invullen, maar dit is waarschijnlijk al automatisch ingevuld
- Als laatste vink bij Gebruik voor toegang tot deze server een gecodeerde (SSL) verbinding aan
-
Antwoorden op veel gestelde vragen
Mijn Telenet webmail werkt niet meer of heel heel traag
Ik krijg een “internal server error: foutmelding
Telenet Webmail functioneert niet goed
Spam in Telenet mail
Hoe kan ik de kolombreedte aanpassen?
Storing bij Telenet: webmail opnieuw beschikbaar
Wat is Telenet imap?
Wat is Telenet smtp?
Wat is Telenet pop3?
Wat is SSL?
beste
hoe moet ik een back-up maken van de mails en adressen van telenet web-mail?
groeten
Goede vraag, we hebben hierboven een alinea toegevoegd met informatie hoe je een back-up van je Telenet mail kunt maken
Als ik een bijlage wil openen dan krijg ik een scherm ’therefore’, waar ik servername en poorten moet invullen.
Het bijhorend programma, in mijn specifiek geval, Word is wel degelijk geïnstalleerd op mijn PC.
Een PDF openen lukt wel.
Kan iemand mij helpen aub?
Je kan in opties wel ‘leesbevestiging’ aanvinken maar de ontvanger krijgt niets. Deze functie werkt niet.
Een leesbevestiging is niet iets automatisch, maar moet handmatig door de ontvanger worden bevestigd. Doet hij/zij dit niet, dan ontvangt u geen reactie.
Beste,
Heb ik nog toegang tot mijn archief mappen?
Momenteel zie ik enkel mijn inbox mails.
Dank voor de reactie,
Thomas
Mijn mailbox is vol. Als ik wat mails probeer te verplaatsen naar de prullenmand verschijnt melding dat dat niet kan. Ben bovendien mijn wachtwoord vergeten.
Hoe een back-up maken van e-mails…?
De eerste instructie luidt: klik bovenaan de pagina op “instellingen”. WELKE PAGINA? Op mijn telenet e-mail pagina staat niet zoiets als ” instellingen”.